En resa till Havana ar som att kliva in i en svart/vit film i farg. Min i skrivande stund 17 manader langa jorden-runt resa har upplevt manga kontraster men fa, om ens nagon, lika stark och uppenbar som resan fran ett amerikaniserat Costa Rica till ett Havana fast i femtiotalet. Havana ar ett levande och unikt museum som trollbinder resenarer med sin autenticitet. Manga faktorer bidrar till stadens akta karaktar. De hogljudda nostalgiska amerikanarna som rullat pa stadens gator sedan 40-talet ar en personlig favorit. Kromade fargglada Cadillac´s, Oldsmobiles och Buick´s investigerades utan och innan med stor fascination. Amerikanarna ar privata fordon men fungerar ocksa som lokaltrafik. Att sitta i det enorma ladersatet med armen vilandes ut genom den oexisterande rutan for en langsam cruise pa Havana´s gator ar klassiskt.
Fortsatt ar huvudstadens byggnader och livet kring dem en bidragande faktor. Stenbyggnader med deltaljrika fasader i konstellation med med 70-tals-moderna kommunistkomplex, allt utsmyckat med politiska vaggmalningar. Livet i och kring husen ar stereotypiskt for Kuba med det givna dominospelet pa gatan, de skvallrandes tanterna och den cigarrokande farbrorn pa en slitna balkongen.
En sista detalj som forandrar superlativet fran fantastiskt till magiskt ar den gigantiska strandpromenaden Malecon. Stadens sista utpost innan ett blatt karibiskt hav och sasmaningom Florida´s vita strander ar pa manga satt stadens hjarta. Pa Malecon festar, badar, fiskar och strosar kubanerna, ofta, i sallskap av en karibisk solnedgang. Malecon ar pusselbiten som gor Havana till en klar stads-favorit pa THE ESCAPE.
Ovan: Solnedgang over Malecon.
/Erik