Jag är långt ifrån fullärd när det kommer till cykelreparationer och kunskap om cykelns uppbyggnad. Detta kan kännas som något av ett orosmoment inför kommande resa. Detta kanske är lustigt i och med vad jag nu gett mig in på och att jag tidigare cyklat flera tusen kilometer både på Nya Zeeland och över Nordamerika. Jag har dock en tendens att vara något bekväm och på NZ och i USA finns det gott om cykelbutiker och verkstäder som jag kunde lifta till så fort jag fick något problem mer avancerat än en punktering. Nu är det annorlunda. Jag är osäker på kunskapsnivån på Iran’s landsbygd, i en stäppby i Turkmenistan och i delar av Kina kommer jag ibland vara hundratals mil ifrån något som liknar en stad.
Ett besök hos mina vänner på Cyclecomponents lugnade mina nerver och gav mig en laddning välbehövlig information inför de situationer som med all säkerhet kommer att dyka upp vid utsatta tillfällen. Den glada värmlänningen Johan, cykelexpert och tvåhjulings-nörd på Cyclecomponents vigde igår hela sin dag åt en grundläggande genomgång av min cykel och hur jag ska lösa problem som uppkommer längs vägen. Han gick pedagogiskt igenom vardagsskötsel, hur man ställer in växlar, justerar bromsar, byter växel och broms vajrar, spänner och byter ekrar med mycket mer. Han skickade även med kvällslektyr till amatören som ska ge sig ut på en liten nätt tur på etttusensjuhundra mil.
Utbildningen kombineradess med att addera och byta ut vissa komponenter. Nu är cykeln i princip redo för avfärden om en dryg vecka. Vännerna i Karlstad har bidragit med långdistanscyklisters “Rolls Royce” – en Surly Long Haul Trucker. En robust och fantastiskt vacker pjäs skräddarsydd för långkörare. Förutom cykel sponsrar de med reservdelar, packväskor, verktyg och flera andra nödvändigheter. Ett enormt stort tack från THE ESCAPE.
Jag är sedan sent igår kväll tillbaka i Stockholm och förberedelserna är inne i sitt slutskede. Magen beter sig allt konstigare för varje dag som går. Jag tror fortfarande inte att jag förstått vilken kontrast som väntar.
/Erik